Tuesday, March 24, 2015

" အင္အားႀကီးတဲ့ပညာ "

" အင္အားႀကီးတဲ့ပညာ "

"Education is the most powerful weapon we can use to change the world"
(Nelson Mandela)

ေတာင္ အာဖရိကေခါင္းေဆာင္ နယ္လ္ဆင္မင္ဒဲလား ေျပာသြားခဲ့တဲ့ စကားပါ။

အဲဒီအခါ အဲဒီေခတ္မွာ ေတာင္အာဖရိကဟာ အေတာ္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးၿပီး ပညာေရးလည္း အေတာ္ နိမ့္က် ခဲ့တယ္။ အသားေရာင္ ျပႆနာရွိတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားက အျဖဴ၊ အဖိႏွိပ္ခံေတြက အာဖရိက အမည္းေရာင္ေတြ။ နယ္လ္ဆင္မင္ဒဲလားဟာ ေထာင္ထဲမွာ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ အက်ဥ္းက် ခံေနရသူ ျဖစ္ၿပီး အျဖဴေတြေအာက္က ႐ုန္းထြက္ႏိုင္ေအာင္ ဦးေဆာင္မႈေကာင္းနဲ႔ ႀကိဳးပမ္းႏိုင္ခဲ့သူ ျဖစ္တယ္။

ပညာေရး နိမ့္က်လြန္းတဲ့ အာဖရိက သားေတြအတြက္ အသိ တစ္စံုတစ္ရာ ျမင့္မားမွသာ ေတာ္လွန္ေရး ေအာင္ျမင္ႏိုင္႐ံုမက ႏိုင္ငံကိုလည္း ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မယ္လို႔ အေျခခံက်က် လက္ေတြ႔က်က် သိထားခဲ့သူ ျဖစ္လို႔ အဲဒီအဆိုအမိန္႔ကို ေျပာသြားခဲ့သူလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

သူ႔စကားက ေသြးထြက္ေအာင္ မွန္တယ္လို႔ ေျပာရပါလိမ့္မယ္။

ကမၻာႀကီးကို ေျပာင္းလဲႏိုင္ဖို႔ ပညာေရးဟာ အေကာင္းဆံုးေသာ လက္နက္ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ကမာၻ႔တိုးတက္မႈ ျဖစ္စဥ္ကို ေလ့လာရင္ ကြဲကြဲျပားျပား ေတြ႔ရမွာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

မွန္ကန္တဲ့ ပညာစစ္ (Convinving Knowledge) ျဖစ္ဖို႔အတြက္ စာသင္ခန္းထဲက စရတဲ့ (Book Knowledge) နဲ႔ စခဲ့ၾကရပါတယ္။ ျမန္မာလို ေျပာရင္ေတာ့ “စာသိ” ေပါ့။ “ငါသိ” ျဖစ္ေအာင္လို႔ အဲဒီ စာသိကို ဦးေႏွာက္က အစာေခ်ဖ်က္ရပါေသးတယ္။ လက္ေတြ႔နယ္ပယ္ထဲက ရလာတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳေတြ အရ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတခ်ိဳ႕ကို လုပ္ၿပီးမွ “ငါသိ” ဆိုတဲ့ တကယ့္ ပညာ ျဖစ္လာတာပါ။

Knowledge is not silo. It is an action.

ဆိုတဲ့ သတိေပးစကားတစ္ခုကို သြားအမွတ္ရမိပါေသးတယ္။ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းထဲက ရလာတဲ့ ေက်ာင္းပညာေတြကို စုစည္းထား႐ံုနဲ႔ မွန္ကန္တဲ့ ပညာ ျဖစ္မလာေသးပါဘူး။ "It is an action" ဆိုတဲ့ လက္ေတြ႔ အသံုးခ်ႏိုင္တဲ့ အခါက်မွသာ ပညာအစစ္အမွန္ဆိုတာ ထြက္ေပၚလာတတ္တဲ့ သေဘာကို သတိေပးထားတာပါ။

တစ္ခ်ိန္တုန္းက ျမန္မာေတြဟာ သူမ်ားေနာက္လိုက္ မဟုတ္ခဲ့ၾကဘူး။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး (၁၄) ႏွစ္ ကာလအတြင္း အာရွမွာေရာ ကမာၻမွာပါ ထူးခၽြန္တဲ့ ျမန္မာအခ်ိဳ႕ ထြက္ေပၚလာခဲ့ဖူးတယ္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ျပည္သူပိုင္ေတြ သိမ္းလိုက္မႈဟာ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္း (Competitiveness) ကို သင္းသတ္သလို ျဖစ္သြားခဲ့တယ္။ ျမန္မာေတြ ေနာက္က်န္ရစ္ခဲ့တာဟာ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ အခြင့္အလမ္း ဆံုး႐ံႈးသြားေစခဲ့တာက အရင္းခံ အေၾကာင္းတစ္ခု ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ သူ႔ထက္သာေအာင္ ၿပိဳင္ခြင့္ေပးမွ တိုးတက္မႈကို ရေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္းရွင္စနစ္ေၾကာင့္ တိုးတက္ၾကတယ္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈကို အဓိက အားေပးထားတာေၾကာင့္ ဆိုတာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။

ဒီကေန႔ ထင္ရွားတဲ့ လက္ကိုင္ဖုန္းေတြကိုပဲ ၾကည့္လိုက္ပါ။ အမွတ္တံဆိပ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကေန ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးဟာ အစီအတန္း ထြက္လာေနပါတယ္။ တီထြင္ဆန္းသစ္မႈနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ေနၾကတယ္။ မၿပိဳင္ဆိုင္ႏိုင္တဲ့ သူက ေဒ၀ါလီ ခံၾကရၿပီး ၿပိဳင္ဆိုင္ႏိုင္စြမ္း ရွိတဲ့သူက ႀကီးႀကီးမားမား ျမတ္စြန္းႏိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ အက်ိဳးရလဒ္ကေတာ့ ကုန္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္သူလည္း ႀကီးပြားႏိုင္ၿပီး သံုးစြဲတဲ့သူေတြလည္း အရည္အေသြးေကာင္းကို ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္လာခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ "win - win" ပံုစံရတဲ့ ေအာင္ျမင္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ့တာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။

ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေက်ာင္းသင္ပညာေရး အားေကာင္းဖို႔လိုတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ လုပ္ငန္းခြင္မွာရတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳနဲ႔ ေပါင္းစပ္ၿပီး “ငါသိ” ပညာျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းလဲႏိုင္ၾကပါ့မယ္။

အေျခခံျဖစ္တဲ့ ေက်ာင္းသင္ပညာေရးပိုင္းမွာ ျမန္မာေတြ အားနည္းခဲ့ၾကတာ ေတြ႔ရတယ္။ စား၀တ္ေနေရး မေျပလည္တာေၾကာင့္ ကေလးအားလံုး မူလတန္းပညာကိုေတာင္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္တန္းတန္း မသင္ႏိုင္ခဲ့ၾကတာ ေတြ႔ရတယ္။ ၂၀၁၅ ႏွစ္ဦးပိုင္းမွာ ထြက္လာခဲ့တဲ့ Asia Foundation ရဲ႕ သုေတသနအရ မူလတန္းပညာ သင္ၾကားႏိုင္သူ (၂၆%) ပဲရွိၿပီး၊ အလယ္တန္း (၂၀%) နဲ႔ အထက္တန္း (၈%) ပဲရွိတာ ေတြ႔ရတယ္။ အေတာ္အားနည္းတဲ့ ကိန္းဂဏန္းတစ္ခုလို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ အစိုးရသစ္လက္ထက္မွာေတာ့ ပညာေရးဘတ္ဂ်က္ကို ပိုၿပီးသံုးလာတာ ေတြ႔ရတယ္။ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးကို အေျခခံက်က် ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ လုပ္ေဆာင္ေနပါတယ္။ ခ်က္ခ်င္း တစ္ႏွစ္၊ ႏွစ္ႏွစ္အတြင္း လုပ္လို႔ရတာမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုစာ ေလာက္ေတာ့ ေစာင့္ရပါဦးမယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ေဆာင္လာၿပီ ဆုိတာေၾကာင့္ အလားအလာေကာင္းတစ္ရပ္ ရွိၿပီဆုိတာကိုေတာ့ ႏိုင္ငံသားေကာင္း တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ၀မ္းသာေပးရပါလိမ့္မယ္။

တကၠသိုလ္ဘြဲ႔ရ (၇%) ပဲရွိတာ ေတြ႔ရတယ္။ အေရအတြက္အားျဖင့္ အျခားႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ရင္ အလြန္ နည္းပါးလြန္းလွပါတယ္။ အရည္အခ်င္းအရ တိုင္းတာရင္ ဘယ္ေလာက္ ၾကံ့ခိုင္သန္စြမ္းဦးမလဲဆိုတာ မသိရေသးပါဘူး။ ေသခ်ာတာတစ္ခုကေတာ့ သာလိကာ ႏႈတ္အံတဲ့ ပညာေရးနဲ႔ ႀကီးျပင္းလာခဲ့ၾကတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္မွာ “ငါသိပညာ” အဆင့္ျဖစ္ဖို႔ အေတာ္ အလွမ္းေ၀း ေနဦးမယ္လို႔ ေယဘုယ်အားျဖင့္ မွန္းဆလို႔ ရပါတယ္။
ငယ္ငယ္တုန္းက ရြတ္ခဲ့တာေလးေတြ ျပန္ၿပီး အမွတ္ရမိပါေသးတယ္။

ပညာရဲရင့္ ပြဲလယ္တင့္
ပညာေရႊအိုး လူမခိုး
ပညာတန္ဖိုး အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္

မွန္ပါတယ္။ ပညာႀကီးရင္ ျခေသၤ့တစ္ေကာင္လို ရဲရင့္လာတယ္။ ဘယ္သြားသြား မ်က္ႏွာလည္း မငယ္ရဘူး။ ပညာအားနည္းရင္ လူ႔အသိုင္းအ၀န္းထဲမွာ မ်က္ႏွာ အေတာ္ငယ္ရတယ္။ အထူးသျဖင့္ တံခါးဖြင့္ထားတဲ့ အခုလို ေခတ္သစ္ အခါႀကီးမ်ိဳးမွာ အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲေတြ၊ အေတြ႔အၾကံဳဖလွယ္ပြဲေတြဟာ အျမဲမျပတ္ ရွိေနတယ္။ ကိုယ့္ပညာကို ယံုၾကည္စိတ္ခ်ၾကတဲ့ သူေတြအတြက္ ပြဲလယ္တင့္ၾကေပမဲ့ ပညာနည္းခဲ့ၾက သူေတြအတြက္ ပြဲလယ္တင့္ဖို႔ မလြယ္လွပါဘူး။

ဥစၥာပစၥည္း ဘယ္ေလာက္ ခ်မ္းသာခ်မ္းသာ၊ ျပည္သူပိုင္သိမ္းရင္ ကုန္သြားရပါတယ္။ ဓားျပတိုက္၊ သူခိုး ခိုးခံရရင္ ပါသြားရပါတယ္။ ကိုယ္ပိုင္တဲ့ ပညာကို ျပည္သူပိုင္ သိမ္းလို႔ မရသလို သူခိုးခိုး၊ ဓားျပတိုက္ယူ လို႔လည္း မရပါဘူး။ ပညာရွိသူေတြ အေနနဲ႔ကေတာ့ ကိုယ့္လူမ်ိဳး၊ ကိုယ့္ႏိုင္ငံအတြက္ တတ္ခဲ့တဲ့ ပညာကို ေစတနာအရင္းခံၿပီး ျဖန္႔ေ၀ေပးဖို႔ေတာ့ လိုတာေပါ့ေလ။

ပညာတန္ဖိုး အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္တာကေတာ့ အေသအခ်ာပါပဲ။ ပညာႀကီးတာဟာ တစ္ဦးခ်င္း တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးေစတဲ့အျပင္ တစ္မ်ိဳးသားလံုးကိုလည္း ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ အထူးသျဖင့္ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနၾကတဲ့သူေတြမွာ တကယ့္ ပညာစစ္စစ္ကို ပိုင္ဆိုင္ထားသင့္ၾကပါတယ္။ ပညာကို အတိုဆံုး၊ အလြယ္ဆံုး အဓိပၸာယ္ဖြင့္ရရင္ ““အမွားအမွန္ကို ေကာင္းစြာ ခြဲျခားသိျမင္ျခင္း”” ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ထြက္ပါတယ္။ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ပညာမဲ့ရင္ ႏိုင္ငံနဲ႔လူမ်ိဳး နိမ့္က်တတ္ၿပီး ေခါင္းေဆာင္ေတြ ပညာႀကီးရင္ႀကီးသေလာက္ ႏိုင္ငံနဲ႔လူမ်ိဳး ျမင့္မားႏိုင္ပါတယ္။ ပညာဟာ အင္အား အလြန္ပဲ ႀကီးမားတယ္။ ေျမာ္ျမင္မႈရွိရတယ္။ စာသင္ခန္းထဲကေပးတဲ့ ဘြဲ႔လက္မွတ္ကို အေျခခံတယ္ဆိုေပမဲ့ အဲဒီထက္ ပိုလြန္ပါတယ္။ ဘြဲ႔လက္မွတ္ထက္ အမ်ားႀကီး ပိုၿပီး ျဖည့္ဆည္းရတဲ့ သေဘာေတြရွိေနပါတယ္။

ဒီဘက္ေခတ္ အေျပာင္းအလဲမွာ တတ္ႏိုင္သမွ် လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးဖို႔ သင္တန္းေတြ ဖြင့္ျဖစ္တယ္။ ႏိုင္ငံေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈသင္တန္း၊ ျပည္သူ႔ေရးရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈသင္တန္း၊ စီးပြားေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈ သင္တန္း စသည္အားျဖင့္ သင္တန္းလာတက္ၾကတဲ့သူေတြရဲ႕ ေနာက္ခံကေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးပါပဲ။ လက္ေတြ႔နယ္ပယ္မွာ အလုပ္ႀကီးႀကီး လုပ္ကိုင္ၾကတဲ့သူေတြေရာ၊ ၀န္ထမ္းအေနနဲ႔ အလုပ္လုပ္ၾကတဲ့သူေတြေရာ၊ လက္ေတြ႔နယ္ပယ္နဲ႔ ထိေတြ႔မႈ မရွိႏိုင္ၾကေသးတဲ့သူေတြေရာ အစံုပါပဲ။ သတိေကာင္းေကာင္း ထားမိတဲ့ အခ်က္တစ္ခုက “ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္မႈ အားနည္းျခင္း” ဆိုတာပါပဲ။ အားလံုး ဘြဲ႔ရခဲ့ၾကသူေတြမွန္ေပမဲ့ ျပႆနာတစ္ခုအေပၚ ႐ႈျမင္ပံု၊ ႐ႈျမင္နည္းမွာ အင္မတန္ ႐ိုးစင္းၾကတာ ေတြ႔ရတယ္။ ျပႆနာ ေျဖရွင္းနည္းကို ခပ္လြယ္လြယ္ စဥ္းစားတတ္ၾကၿပီး၊ အဲဒီ ေျဖရွင္းနည္းေၾကာင့္ ျဖစ္လာမယ့္ အက်ိဳးဆက္ေတြ အေပၚမွာ ေျမာ္ေျမာ္ျမင္ျမင္ မရွိႏိုင္ၾကတာ ေတြရပါတယ္။

အက်ိဳးဆက္တိုင္းရဲ႕ အရင္းခံက အေၾကာင္းတရားပါ။

အေၾကာင္းတရားေၾကာင့္ အက်ိဳးျဖစ္ၾကေသးတယ္။ လြယ္လြယ္ေျပာရင္ "Cause & Effect" ေပါ့။ ျဖစ္လာမယ့္ အက်ိဳးဆက္ကို ျမင္ေအာင္ မၾကည့္ႏိုင္ၾကဘူး။ ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့ အက်ိဳးဆက္မ်ိဳးကို ပံုမေဖာ္ႏိုင္ၾကဘူး။ ပညာအားနည္းတာကို ျပတာလို႔ပဲ ျမင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ျမန္မာေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သီအိုရီကို အလြန္အကၽြံ အားကိုးၾကတာလည္း သတိထားမိတယ္။ သီအိုရီကို ပစ္ပယ္ခိုင္းတာ မဟုတ္ဘူး။ သီအိုရီကို သာလိကာလိုမသံုးစြဲဖို႔ ေျပာခ်င္တာပါ။ သီအိုရီ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္လာတယ္ ဆိုတာကို စဥ္းစားရင္ ေနာက္ကြယ္က သေဘာတရားေရးရာ (Concept) ကို လွမ္းၿပီး ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ Concept ကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေစ့ငု သြားႏိုင္ခဲ့ရင္ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္က သီအိုရီတစ္ခု ျပန္ထုတ္ေပးလို႔ရတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာကို ျမန္မာေတြ အေတာ္ေလးအလွမ္းေ၀း ေနတုန္းပဲဆိုတာ ျမင္လာရတယ္။

ဥပမာအားျဖင့္ ေျပာရရင္ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္မွာ လူေတြရဲ႕အတၱကို ေမ့ထားၾကတယ္။ အဲဒီအတၱ (မလြန္ကဲေစဘဲ) နဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈကို လမ္းေၾကာင္းအမွန္ေပၚ တင္ေပးႏိုင္ရင္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္တယ္။ စနစ္ရဲ႕ သေဘာတရားနဲ႔ စနစ္အတြင္း ရွင္သန္ရမယ့္ လူပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ သေဘာတရားကို ေပါင္းစပ္ မက်င့္သံုးႏိုင္လိုက္ခဲ့ၾကဘူး။

ငယ္ငယ္တုန္းက မိဘ၊ ဆရာကို အားကိုးလြန္းရင္ Spoon Feeding ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာခဲ့ၾကဖူးတယ္။ လူႀကီးအရြယ္မွာလည္း Adult Spoon Feeding ျဖစ္တတ္တာကို ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား မရိပ္မိၾကပါဘူး။ သီအိုရီကို ဖက္တြယ္လြန္းရင္း အထက္ကေပးတဲ့ အမိန္႔၊ ခိုင္းေစမႈမရရင္ မလုပ္တတ္တာေတြက လူႀကီးေတြရဲ႕ Spoon Feeding ျဖစ္ပါတယ္။ အေကာင္းအဆိုး၊ အမွားအမွန္ကို ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားတတ္ၿပီး ျဖစ္လာမယ့္ အက်ိဳးဆက္ေတြကို ပံုေဖာ္ႏိုင္ေအာင္ ကိုယ့္သံုးသပ္ခ်က္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သူေတြဟာ ပညာႀကီးတဲ့ သူေတြလို႔ ေယဘုယ် ေျပာလို႔ရပါတယ္။ အဲဒီလိုလူေတြမ်ားမ်ား ေပၚထြက္လာပါေစလို႔ပဲ ဆႏၵ ျပဳရပါတယ္။ ဒါမွလည္း ျမန္မာေတြ နစ္ေနတဲ့ ႏြံထဲကထြက္ႏိုင္မွာပါ။

ေနဇင္လတ္
၂-၂-၂၀၁၅ (၁၄၅၇)
JOB seekers Journal, Vol.3, No.40



lutawlupyaw

No comments:

Post a Comment