ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႔၏ လွ်ဳိ႕ဝွက္သည္းဖိုဆန္လွသည့္ ေမွာ္ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ေနျပည္္ေတာ္သည္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ နယူးေယာက္ၿမိဳ႕ထက္ ေျခာက္ဆခန္႔ႀကီးသည္။ လွ်ပ္စစ္မီး အလင္းေရာင္မ်ားႏွင့္ အလြန္ခမ္းနား ေတာက္ေျပာင္သန္႔ရွင္းသလုိ အေတာ့္ကို လူသူကင္းမဲ့ ေျခာက္ေသြ႔လွပါ၏။ ဘာေၾကာင့္ သည္ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးကို တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကပါသနည္း။
လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္အနည္းငယ္က ျမန္မာျပည္တစ္လႊား ျဖတ္သန္းသြားသည့္ ဘတ္စ္ကားကို ညဘက္စီးလာစဥ္ လေရာင္ျဖင့္သာ လင္းရသည့္ ေက်းလက္ၿမိဳ႕ျပေတြၾကားကေန လွ်ပ္စစ္မီးေရာင္ ထိန္ထိန္ညီးကို ဘြားခနဲ ေတြ႔လိုက္ရသည့္အခါ ႏိုးတစ္ဝက္ေပ်ာ္တစ္ဝက္ၾကားကေန ကြၽန္မ အထိတ္တလန္႔ ျဖစ္သြားခဲ့ရသည္။
ဘတ္စ္ကားက စီးပြားေရးၿမိဳ႕ေတာ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကေန နာရီေပါင္းမ်ားစြာ လမ္းၾကမ္းၾကမ္းေပၚ ေမာင္းႏွင္လာခဲ့စဥ္မွာ အေမွာင္ထုႀကီးကိုသာ ျဖတ္သန္း ခဲ့ရပါသည္။ ယခုမူ လမ္းေတြကလည္း ေခ်ာေမြ႔ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ျဖစ္လာၿပီး လွ်ပ္စစ္မီးေရာင္ေတြျဖင့္ ေတာက္ပထိန္လင္းေနသည္။
ကြၽန္မေရွ႕မွာေတာ့ အေရာင္မ်ားျဖင့္ ေတာက္ပေနေသာ ေနျပည္ေတာ္ၿမိဳ႕က ေခတ္သစ္ အိုေအစစ္တစ္ခုအလား။ တကယ္တမ္းမူ သည္ႏုိင္ငံသည္ လွ်ပ္စစ္မီးကို အခ်ဳိးက်သံုးေနရသည့္ ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ လမ္းေလွ်ာက္သူေတြအတြက္ အႏၲရာယ္မ်ားလွသည့္ က်ဳိးပဲ့ပ်က္စီးေနသည့္ လမ္းေဘးပလက္ေဖာင္းမ်ား။ ၿဗိတိသွ်ေခတ္က ခံ့ညားထည္ဝါခဲ့ၿပီး ယခုအခါ အိုမင္းေနသည့္ အစိုးရအေဆာက္အအံုမ်ား ရွိေသာႏိုင္ငံလည္း ျဖစ္သည္။
သည္ၿမိဳ႕က ျမန္မာတို႔၏ လွ်ဳိ႕ဝွက္ဆန္းၾကယ္မႈမ်ားႏွင့္ ျပည့္ေနေသာ ေမွာ္ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ေနျပည္ေတာ္ျဖစ္သည္။ သည္ၿမိဳ႕ေတာ္ကို အစိုးရက လွ်ဳိ႕ဝွက္စြာ တည္ေဆာက္ၿပီးစီးခဲ့ပါသည္။ ေနရာက ေဝးလံေခါင္ဖ်ားၿပီး လူေနနည္းပါးေသာ္လည္း ၂၀၀၅ တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တရားဝင္ၿမိဳ႕ေတာ္အျဖစ္ ေၾကညာခဲ့သည္။ နယူးေယာက္ၿမိဳ႕ထက္ ေျခာက္ဆခန္႔ႀကီးေသာ ေနျပည္ေတာ္သည္ ညဘက္မွာေတာ့ လူသူကင္းမဲ့ ေျခာက္ေသြ႔လြန္းလွပါသည္။ ၿမိဳ႕ကိုျဖတ္သန္းသည့္ လွ်ပ္စစ္မီးေရာင္ေတြျဖင့္ ေတာက္ပက်ယ္ျပန္႔သည့္ အေဝးေျပးလမ္းမႀကီးေပၚမွာ ကားတစ္စီး၊ လူတစ္ဦးတေလကိုမွ် မေတြ႔ရပါ။ အေဆာက္အအံုေတြကလည္း ႐ုပ္ရွင္မ်ားတြင္ ဇာတ္ဝင္ခန္းမ်ားတြင္ ေတြ႔ရသည့္ ေစ်းႀကီးေသာ ဆက္တင္အေဆာက္အအံုမ်ားႏွင့္ တူ၏။ ေရာင္စံုေရပန္းမ်ားႏွင့္ ႀကီးမားေသာ အဝိုင္းႀကီးကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ ေန႔လယ္ဘက္တြင္ ေနျပည္ေတာ္က ပိုအသက္ဝင္သည္ဟုလည္း မဆိုႏိုင္ပါ။ အစိုးရဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားအတုိင္ပင္ခံမ်ား လုပ္ငန္းအတြက္ ေတြ႔ဆံုလုပ္ကိုင္ၾကသည့္ ၁၁ လမ္းသြား လမ္းမႀကီးမ်ား။ ေကာ္ဖီဆိုင္မ်ားႏွင့္ နီယြန္မီးမ်ား ထိန္ထိန္ညီးေနသည့္ ဟိုတယ္မ်ားကလြဲၿပီး ဘာမွ်မရွိပါ။
၂၀၀၅ တြင္ ျမန္မာစစ္အစိုးရ ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး သန္းေရႊက အံ့အားသင့္စရာေကာင္းေသာ ေၾကညာခ်က္တစ္ခုကို ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ စည္ကားလွေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္မွ ေျမာက္ဘက္မိုင္ ၂၅၀ အကြာ၌တည္ရွိေသာ ေနရာသို႔ အစိုးရအဖြဲ႔ဝင္မ်ား ပစၥည္းမ်ားသိမ္းၿပီး ေျပာင္းေရႊ႕ၾကရန္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရဝန္ထမ္းမ်ား ထုိေနရာသို႔ တတ္ႏိုင္သမွ်အျမန္ဆံုး ေျပာင္းေရႊ႕သြားၾကသည္ကို ဇေဝဇဝါျဖစ္ေနသည့္ ျမန္မာျပည္သူ ျပည္သားမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအဝိုင္းက ေစာင့္ၾကည့္ခဲ့ၾကသည္။
၂၀၀၅ ျမန္မာျပည္ဆိုင္ရာ သံတမန္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ေပါက္ၾကားေစခဲ့ေသာ ဝီကီလိခ္သတင္းမ်ားအရ ‘‘စစ္အစိုးရ၏ ေဝးလံေခါင္သီေသာ ေနျပည္ေတာ္သို႔ အလ်င္အျမန္ ေျပာင္းေရႊ႕အေျခစိုက္မႈ’’ ဟု သံတမန္မ်ားက ေရးသားေပးပို႔ခဲ့ ၾကသည္။ ထုိ႔ျပင္ ေနျပည္ေတာ္သ႔ို ေျပာင္းေရႊ႕မႈသည္ အလြန္ထူးျခားလွၿပီး အက်ဳိးအေၾကာင္းမဆီေလ်ာ္ဟု မွတ္ခ်က္မ်ား ေပးခဲ့ၾကသည္။
အေစာပိုင္းတြင္ ဝန္ထမ္းမ်ား ေနျပည္ေတာ္သို႔ မေျပာင္းေရႊ႕ပါက ေထာင္ခ်မည္ဟု စစ္အစိုးရက ၿခိမ္းေျခာက္ခဲ့ေသးသည္။ လွ်ဳိ႕ဝွက္သည္းဖိုဆန္လွေသာ ေနျပည္ေတာ္ကို ဘယ္အခ်ိန္က တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား စတင္ခဲ့သည္ဆုိသည္ကိုမူ တရားဝင္မွတ္တမ္းမ်ား မရွိပါ။ သံတမန္မ်ား လာေရာက္လည္ပတ္ျခင္းကို တားျမစ္ထားခဲ့ၿပီး ေနျပည္ေတာ္ကို တရားဝင္ဖြင့္လွစ္ၿပီး တစ္ႏွစ္အၾကာမွာပင္ ဓာတ္ပံု႐ိုက္မႈျဖင့္ သတင္းစာဆရာႏွစ္ဦးကို ဖမ္းဆီးခဲ့သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးသန္းေရႊ ေနျပည္ေတာ္သို႔ ဘာေၾကာင့္ ေျပာင္းေရႊ႕ရသည္ဆိုသည့္ အခ်က္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းမသိရေသးပါ။ အခ်ဳိ႕ကေတာ့ ရန္ကုန္က ဆူပူအံုႂကြမႈမ်ားႏွင့္ လြတ္ကင္းရာသ႔ို ေျပာင္းခဲ့ျခင္းဟု ဆိုၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ကေတာ့ အစိုးရက ရက္ရက္စက္စက္ ႏွိမ္ႏွင္းေနသည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားႏွင့္ စစ္ျဖစ္ပြားရာ ေနရာကေန ေဝးသည့္ေနရာကို ေျပာင္းသည္ဟု ဆိုသည္။ အခ်ဳိ႕ကေတာ့ ေဗဒင္ဆရာမ်ား၏ အခါေတာ္ေပးခ်က္အရဟု ေျပာၾကသည္။
ေနျပည္ေတာ္မွာ လူဦးေရ တစ္သန္းေလာက္ေနသည္ဟု ျမန္မာအစိုးရက ဆိုသည္။ သို႔ေသာ္ မတ္လက ေနျပည္ေတာ္သ႔ိုသြားခဲ့ေသာ ၿဗိတိန္ဂါးဒီးယန္း သတင္းစာတြင္ လမ္းေဘးပလက္ေဖာင္းမ်ားကို ေဆးသုတ္ေနေသာ လူတစ္ေယာက္သာ လမ္းေပၚမွာ ေတြ႔ခဲ့ရသည္ဟု ဆို၏။ သည္ေနျပည္ေတာ္ႀကီးကို တည္ေဆာက္ဖို႔ ေငြေတြ အဆမတန္ကုန္ခဲ့သည္။ ေနျပည္ေတာ္ကိုတည္ေဆာက္ရန္ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္းေလးေထာင္ခန္႔ ကုန္က်ခဲ့မည္ဟု ဂါးဒီးယန္းသတင္းစာက ခန္႔မွန္းခဲ့သည္။ စီးပြားေရးအရ ကမၻာ့အဆင္းရဲဆံုး ႏိုင္ငံတစ္ခုမွာ အထင္ႀကီးစရာ၊ သားနားေသာ အပန္းေျဖအနားယူဖို႔ ေနရာေတြပါသည့္ ေနရာမ်ားကို ေဆာက္လုပ္ခဲ့ၾကသည္။ တိရစၧာန္႐ံု၊ ေဂါက္ကြင္းႀကီးမ်ား၊ လူ ၃၃,၀၀၀ ဆံ့ အားကစား႐ံုႏွင့္ ေရပန္းဥယ်ာဥ္တို႔ ပါဝင္သည္။
ေနျပည္ေတာ္တြင္ လွ်ပ္စစ္မီး နာရီေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေပးထားသလို အင္တာနက္ဝိုင္ဖိုင္လည္း မိသည္။ ထုိ႔ျပင္ ေရႊတိဂံုေစတီကို ပံုစံတူတည္ထားသည့္ ဘုရားလည္းရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ေရႊတိဂံုလိုေတာ့ ဓာတ္ပံု႐ိုက္သူ ခရီးသြားမ်ား၊ ဘုရားဖူးမ်ားႏွင့္ စည္ကားမေနပါ။ ေနျပည္ေတာ္ကိုဖြင့္လွစ္ၿပီး ၂ ႏွစ္ အၾကာတြင္ Lonely Planet မွ စာေရးဆရာ ေရာဘတ္ရိဒ္က ေနျပည္ေတာ္တြင္ ေစ်းဆိုင္ ၁၈၅ ဆိုင္္ ေနရာအနက္ ငါးဆိုင္သာ ဖြင့္လွစ္သည္ဆုိသည့္ အေၾကာင္း ေရးသားခဲ့သည္။
လူေနအိမ္ရာမ်ားမွာလည္း ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္သာ လူေနထိုင္ၾကသည္ဟု သူကဆိုသည္။ ႀကီးမားေသာၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးသည္ လူေနစည္ကား တိုးတက္လာရန္ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာ ယူဦးမည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားသည္ သည္လိုလူေခါင္ေသာ ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးကို တည္ေထာင္ခဲ့သည္မွာ ဝမရွိဘဲ ဝိလုပ္သည့္သေဘာမ်ဳိး ျဖစ္သည္ဟု ေရးသားခဲ့သည္။
သည္ႏွစ္မွာ ေနျပည္ေတာ္က သူ၏ၿမိဳ႕သက္ ဆယ္ႏွစ္ျပည့္ ေမြးေန႔ကို က်င္းပခဲ့သည္။ ေနျပည္ေတာ္ကို လည္ပတ္ၾကေသာ သတင္းစာဆရာမ်ားကေတာ့ အစိုး႐ံုးမ်ား ေျပာင္းလာကတည္းက ေနျပည္ေတာ္၏ တိုးတက္မႈမ်ားက နည္းပါးလွသည္ဟု ေရးသားခဲ့ၾကသည္။
ခရီးသြားမ်ားအၾကား ေရပန္းစားသည့္ TripAdvisor အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာ၏ ေနျပည္ေတာ္က ဟိုတယ္မ်ားအေပၚ သံုးသပ္ခ်က္မ်ားတြင္ ‘ေခါင္ေသာေနရာ၊ ေခါင္ေသာဟိုတယ္၊ ခမ္းနားစြာ လူသူကင္းမဲ့သည့္ေနရာ၊ မင္းေဆာက္တိုင္း သူတို႔လာမွာလား’ ဆိုသည့္ မွတ္ခ်က္မ်ားကို ေတြ႔ရသည္။ ေနျပည္ေတာ္ကို တည္ေဆာက္ျခင္းျဖင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး သန္းေရႊက သူ႔အရင္က အာဏာရွင္မ်ား၏ ထံုးစံအတိုင္း သူ႔အေမြအႏွစ္ သမိုင္းေၾကာင္းကို ခ်န္ခဲ့ခ်င္တာလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ အိုင္ဗရီကို႔စ္ႏိုင္ငံ အာဏာရွင္သမၼတ ဖီလစ္က ႀကီးမားေသာ စိန္႔ပီတာ ဘုရားေက်ာင္းႀကီးကို ပံုစံတူ ေဆာက္ခဲ့သလို။ ကြန္ဂိုက သမၼတမိုဘုတူက ေဒၚလာသန္း ၅၀၀ အကုန္ခံၿပီး ဇိမ္ခံနန္းေတာ္ ေဆာက္ခဲ့ၾကသလုိ ပံုစံမ်ဳိးျဖစ္သည္။
သို႔ရာတြင္ သည္ထည္ဝါလွေသာ အေဆာင္အေယာင္ အခမ္းအနားေတြက ျမန္မာစစ္အစိုးရ၏ က်႐ံႈးမႈမ်ားကို ဖံုးဖိမေပးႏိုင္ခဲ့ေခ်။ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြအတြက္လည္း ဘာမွမလုပ္ေပးႏိုင္ခဲ့ပါ။ ၂၀၁၁ မွာ တိုင္းျပည္၏ အႏွစ္ငါးဆယ္ၾကာ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဆံုးသတ္ၿပီး ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ကူးေျပာင္းခဲ့ရသည္။
ယခုအခါ ေနျပည္ေတာ္က ခမ္းနားေသာ အေဆာက္အအံုႀကီးေတြမွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားကို ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္ေနပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာျပည္သူျပည္သားအားလံုးဆီသို႔ ေရာက္ရွိႏိုင္ဖို႔ အျပည့္အဝ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ား လုပ္ရန္ လိုပါေသးသည္ဟု အကဲခတ္ေစာင့္ၾကည့္ေနသူမ်ား ကဆိုသည္။
(ေဆာင္းပါးရွင္ Nina Strochli ေရးသားသည့္ They Built A Capital and No One Came: Inside Burma's Ghost City ေဆာင္းပါးကို ထားထားျမင့္ ဘာသာျပန္ဆိုသည္။)
7Day Daily

No comments:
Post a Comment